torsdag 10 februari 2011

VDs vecka 4 - 2011. ...år 2061 Guldäggs... det svenska kreativa undret... ...


I samband med vårt 50 års jubileum pratar vi som sagt en sorts publikation. Och det som från början handlade om 5 decennier av hög kreativitet har nu lett oss in på en vidare stig: Berättelsen om svensk kommunikations-historia utifrån ett samhälls- och kulturklimat. Reklamen och avtryck på svenskt näringsliv. Var vore Ikea, HM, Volvo, SSAB utan kommunikationen. Det digitala undret och nu det svenska kreativa undret ute i världen! Barbro Olsson Smith från styrelsen har varit med, Platinagruppen, Henrik Nygren och Internationella gänget likaså och när jag till slut skulle redusera alla inpassen blev Peppe Engberg den som fick vara mitt bollplank. Tack för kloka samtal under dessa veckor Peppe. Oavsett var vi landar med ansatsen som gått under flera namn; "den Kreativa spiralen, The Swedish Way och det föga smickrande smeknamnet; The Shit" så har vägen varit viktig och oundviklig. Men innan vi gör bok gör vi film. Ihop med elever (bilden) från Sveriges främsta skolor inom kommunikation, reklam, design, pr. Då vi vill att jubileumet ska tolka både historien och framtiden har vi givit eleverna en brief: Guldägget 2061. Var är vi om 50 år? Det ska bli spännande att se.

Vecka 4 hade vi också partnerfrukost med alla Guldäggsponsorerna. Tack alla ni för att ni gör Guldägget möjligt! Heja heja Posten, Waterfront, Veckans Affärer, Qbrick, Citypaketet, Cap&Design, Cision och Microsoft Advertising.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar