onsdag 12 januari 2011

Guldäggskampanjen 2011 av Crispin Porter + Bogusky


Världens Bästa Tävling för Svensk Reklam

De senaste fyra åren har Guldäggsbidragen minskat, trots fler kategorier. Förvisso har vi haft en finanskris som drabbade alla världens reklamtävlingar, men världens största reklamtävling Cannes Lions återhämtade sig till skillnad från Guldägget mycket snabbt. Förra året var fjärde största upplagan någonsin. Dagens Media beskrev situationen i en krönika och avslutade med budskapet att Guldägget och andra nationella tävlingar måste höja statusen för att inte utarmas. Eller lägga ner.

Hoppsan. Är detta en sån där tröstlös konsekvens av att världen krymper? Är reklam- och kommunikationskunskap såpass globaliserad att de nationella tävlingarna inte behövs längre?

Det är frågan vi ställde oss sent i höstas. En empirisk undersökning blev årets kampanj. Och nu är den klar.

Så idag fick några av förra årets Guldäggsbelönade byråer nya versioner av sina senaste Guldäggsdiplom i brevlådan. Väldigt fina. Men tyvärr är några degraderade till lägre valörer. Och några diplom kommer vara helt på kinesiska. Ja, ett gäng är till och med på ett så kallat "gurspråk" som talas i norra Ghana.

Varför? Jo, vi lät tre jurysar med belönade reklamkreatörer från olika delar av världen - Asien, Lettland och Ghana - omvärdera förra årets juryutslag. Jepp. Utöver nya diplom så gjorde vi även en ny omvärderad Guldäggsbok. Den skickar vi till alla medlemsbyråer. Och så har vi dessutom gjort en åtta minuters mini-dokumentär med klipp från jurysessionerna. Din byrå kanske är med?

Kontentan? Jo. Det är allt väldigt bra att vi har Guldägget. Vi vågar till och med påstå att den utan tvekan är Världens Bästa Tävling för Svensk Reklam.

Mer om kampanjen på guldagget.se



___________________________

Om årets kampanj av Creative Director Gustav Martner;

"Varje år får en medlemsbyrå hedersuppdraget att utforma kampanjen för Guldägget. Det handlar om att med små medel berätta om landets viktigaste reklamtävling och visa dess relevans och aktualitet. Och i slutändan få branschen att skicka in många tävlingsbidrag. I år görs den av Crispin Porter + Bogusky.

Under hösten gjorde vi vår lilla världsomsegling för Guldäggets räckning. Budgeten har varit nästintill obefintlig - men genom att använda oss av gamla vänner, byråns intjänade SAS Credits-poäng och inte fega inför att skicka väldigt tunga filer över nätet, så har vi faktiskt lyckats genomföra tre jurysessioner på plats i Hong Kong, Ghana och Riga. Dessutom med toppbelönade kreatörer i varje världsdel. Till exempel körde vi ett extra kvällsskift för Guldäggets räkning när Hong Kong's största reklamtävling Kam Fan Awards hade sin juryvecka i mitten av november.

Experimentet visar tydligt hur stor skillnad det blir i bedömningarna när man bara rationellt - ocn inte emotionellt - upplever en kommunikationsidé. Nog för att du förstår idén med AMF Pension's tillbakablick till 90-talet. Men förstår du den? Knappast. Se bara på de Ghanesiska mungiporna. De rör sig inte.

Vi hoppas att kampanjen startar en diskussion om hur viktigt det är med djup kunskap om kultur och kontext för att bedöma kommunikation. Och väcker uppmärksamhet i branschen - kanske även utanför Sverige. "

Creative Director för kampanjen är Gustav Martner - även före detta styrelsemedlem i Komm. Och han berättar gärna mer om årets Guldäggskampanj för den som undrar. Gustavs telefonnummer är 0768 34 60 50 och mailen är gmartner@cpbeurope.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar