torsdag 23 december 2010

Guldäggets Creative Director och "vinnarlistan".


Guldäggsverkstaden på kansliet. 50 år av namn ska in i en gyllene lista.

Förmodligen har det inte undgått någon att Guldägget 2011 firar 50 år. I styrelsen har vi tillsatt en visiongrupp som leds av Barbro Ohlson Smith, Ohlsonsmith. Barbro kommer vara Guldägget och Jubileumets Creative Director.

Förutom att guldäggsgalan kommer att bära tydliga spår av jubileet så har vi också en önskan att sprida 5 decennier av hög kreativitet till övriga Sverige, så nu snickrar vi på olika önskningar. Som en bok. Som en turné. Som en utställning. I januari räknar vi med att ha förutsättningarn klara och då kan vi berätta mer i detalj.

Men för att kunna göra en bok, som både berättar om de fem decennierna av kreativitet men även vilka som vann och satt i jurysarna så krävs det listor i arkiven på alla dessa... och det saknas. Så, ihop med Landskrona Museum (som har det mesta av bidragen magasinerade) och gamla Guldäggsböcker så växer vårt arkiv fram. Här vill jag rikta ett särskilt tack till våra duktiga praktikanter Nicole Lage-Vianna och Elsa Bernadotte (bilden).


Mer om Barbro Ohlson Smith, Ohlsonsmith, Creative Director Guldäggets Jubileum.
__________________________________________________________________

Barbro has previously held the positions of head of graphic design and creative director at Swedish Television Channel TV4, and head of art direction at Berghs School of Communication in Stockholm. She has also served as president of the Art Directors Club of Europe, ADCE, 2000–2002. Barbro started her career at the London-based design consultancy CDT, Carroll, Dempsey & Thirkell, which she joined after completing her degree at Central Saint Martins School of Art & Design.

In addition to Ohlsonsmith, Barbro devotes time to design through extensive lecturing, writing, judging and as board member of The Swedish Association om Communication Agencies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar