måndag 8 november 2010

VDs vecka 44


Höstlov. Lite mindre folk på tuben och rätt många färre mail. Det är effekten av att Stockholms näringsliv tar några välförtjänta dagar ledigt med sina familjer. Älska Sverige!

Träffade Micke Kärrlander, byråledare på PS Communication och pratade om kommittéen för Etik som han tackade ja till att leda. Tack för det, herr ordförande!

Tisdag morgon åt jag frukost med Bengt Hanser, den första vd:n för Reklamförbundet som också fått ge namn till ett av de årliga priser som vi delar ut (till någon som gjort något extra ordinärt för branschen). Vi pratade reklam förstås. Och förbundet. Den elegant kostymklädde Bengt berättade livligt om tiden i New York på 60-talet och helt plötsligt slår det mig att jag sitter mittemot en livs levande Mad Man. Det ni.

Dagen fortsatte med möten på Sveriges Annonsörer, 100-wattaren (9 december - boka biljett här!) och pitchrekommendationer.

Fredrik Jerlov var på turné och hann besöka oss på kansliet. Vi pratar bla om att han blivit tillfrågad att sitta i en mängd företagsstyrelser och hur det arbetet sett ut. Det han påpekade är intressant, särskilt mot bakgrund av min uppmaning: - Att reklamarna ska sitta i styrelserna för att kunna belysa beslut utifrån vårt speciella filter av insikt! Fredrik hade många poänger och om det har han lovat att återkomma.

Det här veckan började också en duktig praktikant på förbundet. Det känns gott att få välkomna Nicole Lage-Vianna.

Veckans pressgodis: Första sidan på Dagens Industri och uppslag om: Resultatbaserad debitering. Samt helsida i Resumé om vår nya Kommittée för Internationalisering. Ordföranden Pia Grahn-Brikell tillika vd på Storåkers McCann känns helrätt, ett naturligt val som jag ser fram att få arbeta med. Följ kommittée-utvecklingen på vår hemsida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar