onsdag 20 oktober 2010

Komm hör av sig hela tiden - en strategi som funkar.



Den här hösten har vi på förbundet presenterat flera uppskattade seminarier. Bland annat inom mobil marknadsföring, trender och senast heldagsseminariet kring pitcher. Vi är i dagarna på turné med det bästa från Cannes Lion. Då bjuder vi in både medlemmar och icke-medlemmar eftersom vi ser det som en nyttighet som ska komma hela branschen till gagn. (Passa gärna på att se utställningen i Malmö ikväll och i Göteborg imorgon). De här aktiviteterna, i kombination med våra frågekommittéer är precis sånt som jag är övertygad om kommer vara vår framgång som opinionsorganisation och medlemsförbund.

Att vara VD är som bekant att vara bolagets främste säljare. Och att då få jobba på Komm och med alla de bra saker som vi nu drar igång stärker försäljningen och gör jobbet mycket mycket roligare.

Men varför behövs ett förbund inom kommunikation då? Frågan besvaras enklast med en motfråga. Hur skulle det vara om KOMM inte fanns? Vem skulle då vara remissinstans till regeringen i bland annat upphovsfrågor. Vem skulle då driva den etiska koden och höja rösten i debatten? Och vem skulle vara en opartisk och samlande kraft i branschens största och mest gyllene tävling inom god kommunikation?

Det är klart att jag ofta får frågan om varför man ska vara medlem i Komm. (Jag hinner ju träffa några stycken icke-medlemmar per termin på våra seminarier och utställningar förstås!). De flesta som frågat har fått det här svaret av mig. Och rätt många av dom har därefter valt att ansöka om medlemskap.

Mitt recept för att öka medlemsantalet är helt enkelt; att Göra - mer än att Snacka. Då bygger vi trovärdighet och då blir vi också köpta. Det är min försäljningsstrategi helt enkelt. På ren svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar