söndag 5 september 2010

VDs vecka 35

Veckan startade med represention i Nalens vackra lokaler. Under en förmiddag bjöd SIME och Polar Music Sessions på ett späckat schema: Ola Ahlvarsson underhöll och modererade samtal med bla: Per Sundin Universal Music, Jan Gravall musikjournalist, Maria Molin Ifpi, Jonathan Forster Spotify och Marcus Tilgman på Hitlantis (en sajt som hjälper osajnade artister att synas).

Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen och jag delade en frukostfralla och pratade om nästa styrelsemöte med RO. Mats Svensson på Sture och Ann Brennewald på Expoma och jag diskuterade nästa steg för Mäss-Sverige. En bransch som stått sig bra under konjunkturnedgången.

Tisdagens kvällsmingel var en varm och solig tillställning som Dagens Media bjöd på. Leo på Wileys ställde mig och en glad främlings framför Bingo Rimérs fotoblixtrar och lite senare förstod jag att vi var med i ett snitsigt minievent för Metro och Aftonbladets nya annonspaket D2D.

I onsdags hade Komm ett välbesökt seminarium om Mobilt – en ny del av mediemixen. Patrick Thörn från Ability Mobile, Leif Janderhof Mec och så Jonas Marking som skrivit boken om det nya mobila ”namn bok” berättade bla hur man gör och vad det kostar med en mobilkampanj. Och att det ofta funkar lika bra med en HTML5-lösning som en app!

Torsdag morgon spenderades med 40 pigga studenter på Handels i Stockholm. Jag berättade om förbundet, skröt om gyllene kampanjer och varför vi byråer egentligen går till jobbet på mornarna (insikt och affärsnytta, förstås!). Per Utterbäck berättade sedan om marknadstrategier och om positioneringsresan för the London Philharmonics. Viva Starwars.

Veckan avslutades med intressant möte med Tanu Tandan, förre byrå vd-n som nu styr Impact-skutan.

Veckans artikel. Jag och Anders Ericsson, Sveriges Annonsörer debatterar i Dagens Media om varför våra politiker är så vrångt inställda till reklam och samtidigt tapetserar gator, torg och tv-rutor med visdomsord som ska sälja partiet.

IRM sänder glädjebesked och meddelar att andra kvartalet 2010 har en tillväxt med 9,5 procent jämfört med 2009. Grattis Sveriges kommunikationsindustri. Och jag som tidigare affärsområdesansvarig för Aftonbladets web-tv gläds att se att mediet verkligen satt fart. Q2 har en ökning på 280% mot förra året. En gång siade jag kaxigt om det här. Det tog lite längre tid men nu har det hänt, för er som är roade av mediehistoria.

Se mina tidigare veckor samlade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar